Egyértelmű, hogy a viharos gyorsasággal fejlődő mesterséges intelligencia komoly résztvevője lesz a felsőoktatásnak, az eddigi rutinok teljesen felborulhatnak.
A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése, hogy az eszközök bárki számára könnyen elérhetővé váltak, a korszakváltás szélére tolta az egyetemeket. A kezdeti fenyegetésben, amit például a ChatGPT elterjedése jelentett, mostanra több oktató is a lehetőséget látja, de fontos a hallgatók tudatos nevelése és a felelős használat hangsúlyozása. A mesterségesintelligencia-alkalmazások a közeljövőben az órák részét képezhetik, az viszont kérdés, hogy a magyar oktatás egésze fel van-e készülve a változásokra.
Ezek az alkalmazások ma már bárki számára könnyen elérhetők. A legpopulárisabb ilyen rendszert, a ChatGPT-t naponta használják automatizálható feladatok ellátására, hogy az emberi energiát megspórolják. Magyartudása még nem tökéletes, de a szoftver a hazai egyetemisták körében is egyre népszerűbb, igénybe veszik azt beadandókhoz vagy online vizsgákhoz is, ami könnyen felboríthatja a felsőoktatás évszázadok alatt bejáratott rendszerét: a ChatGPT ugyanis nemes egyszerűséggel megírja a hallgató helyett a házit.
Március elején ezért az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Tudománypolitikai Irodája egy online konferenciát is szervezett, hogy kiderítsék, mennyiben változott az egyetemi világ a ChatGPT megjelenése óta. Nemrégiben így tett a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) is, itt egy zárt körű szakmai műhelybeszélgetést tartottak arra keresve a választ, hogy hogyan védekezhet az oktatás a mesterséges intelligencia (MI) generálta szövegek ellen, és hogyan építhető be az MI az oktatásba.
Az egyetemek alapvető feladata a tudás, a hagyományok megőrzése és ápolása, új területek felfedezése. A mesterséges intelligencia sem új keletű a felsőoktatásban, de az eszközök elterjedése új feladatokat hozott, és hiába próbálják integrálni azt a mindennapokba, ha az oktatási rendszer nem tartja a lépést, bukhat minden kísérlet. További részletek a Telex cikkében olvashatók.